چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷

حرف مردم

آخرین اخبار

جنگ آمریکا با چین متوقف می‎شود؟

سرنوشت مبهم کودک ربوده شده در حرم امام رضا (ع)

وعده‌های اقتصادی روحانی چه سرنوشتی پیدا کردند؟/ انتقاد از واردات نعش‌کش به کشور!/ کشف تخلفات برنده یک مناقصه بزرگ

چرا زمین مانند مریخ قرمز نیست؟

توصیه توکلی به روحانی: سراغ رقبایت برو تا دلخوری‎ها رفع شود

انتقال جلسات کابینه امنیتی اسرائیل به زیر زمین!

بریتیش پترولیوم انگلیس هم از ایران رفت

شرکت‌های آلمانی از عواقب خروج ترامپ از برجام در امان نیستند/ خسارت میلیون‌ها اروپایی به واسطه تحریم‌های روسیه

تحلیل واشنگتن پست درباره مطالبات ترامپ از ایران

روزنامه اصولگرا:منتجب نیا بخاطر فشار حسین کروبی،از حزب اعتمادملی رفت

واکنش به شایعه تصادف علی دایی

واردات میلیاردی یک محصول غیر ضروری

سرنوشت مرد افغانی که بعد از تعرض به زن ایرانی،او را کشته است، به قسم خوردن کشیده شد

آغاز رزمایش «کوبالت-۲۰۱۸» در آلماتی»/چین میزبان وزرای فرهنگ سازمان همکاری شانگهای

دو کاری که باید برای حفظ برجام انجام داد

آمریکایی‌ها ایران را با کشورهای عربی اشتباه گرفتند/از ۱+۵ تا ۱+۴

مقاله مهم تئوریسین اصلاح طلبان/حجاریان،الگوی «فشار ازپایین،چانه‌زنی در بالا» را تبیین ایدئولوژیک کرد

بزک اروپا در برجام و تلاش برای انتشار اخبار جعلی علیه روسیه

جزئیات دوره جدید ثبت نام خبرنگاران افتخاری راهیان نور

دستاوردهای مذاکرات سیاسی «آستانه ۹» درباره سوریه

تمدید بحران در ونزوئلا

قلعه‌نویی امروز سرمربی سپاهان می‌شود؟

قیمت نان تغییر می‌کند؟

غفوری و حسینی ۹۹ درصد به جام جهانی می‌روند، کی‌روش به آنها نیاز دارد/ سرمربی تیم ملی به این بازیکنان استراحت داده است و مسئله خاصی نیست

فرصت خدعه به دشمن در پیچ پایانی برجام/ دولت می‌خواهد احتمالات بعید را تجربه ‌کند

کد خبر: ۱۲۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
اثرات روانشناختى حضور کودکان در مهدکودک در گفتوگو با حجت الاسلام دکتر مهکام

خانواده و مهدکودک یک بام و دو هوای تربیتی

چون با حضور در مهدکودک، کودک براى اولىن بار است که از مادر جدا و وارد محىطى مى‌شود که هم از لحاظ فضا و هم از لحاظ اشخاص کاملاً غرىبه است، اىن براى کودک مى‌تواند بسىار تنش‌زا باشد.
خانواده و مهدکودک یک بام و دو هوای تربیتی,

اصولاً مهدکودک باىد چه وىژگى‌هاىى داشته باشد؟

چند ملاحظه اصلى وجود دارد. اولىن ملاحظه اىن است که چون با حضور در مهدکودک، کودک براى اولىن بار است که از مادر جدا و وارد محىطى مى‌شود که هم از لحاظ فضا و هم از لحاظ اشخاص کاملاً غرىبه است، اىن براى کودک مى‌تواند بسىار تنش‌زا باشد. پس اولىن چىزى که در مهدکودک باىد مورد ملاحظه قرا بگىرد، از جهت روانى است. دوم از جهت فضا باىد رنگ، تزىىنات و جذابىت‌ها هم مشابهت‌هاىى با خانه داشته باشد. مهم‌ترىن مؤلفه مهدکودک، «نىروى انسانى» است که کودک با آن‌ها سروکار دارد.

اثرات مثبت مهد کودک

اولىن اثر «اجتماعى شدن کودک» است. مفهوم اجتماعى شدن فقط تعاملات نىست. در دلِ اىن مفهوم، وىژگى‌هاى زىادى وجود دارد و کودک اىن‌ها را آرام‌آرام ىاد مى‌گىرد. اجتماعى شدن چندىن فاکتور خىلى مهم دارد. فاکتور اول «تعامل با اطرافىان» و فاکتور دوم «سازگارى» است. به‌عنوان مثال اگر کودک اجتماعى شدن را ىاد نگىرد، همه چىز را براى خودش مى‌خواهد، اما وقتى که در فضاى مراکز تربىت کودک قرار مى‌گىرد و ارتباطاتى با دىگران برقرار مى‌کند، ىاد مى‌گىرد که دىگران را در کنار خودش ببىند.

ویژگی های مربی مطلوب یک مهد کودک

اگر قرار باشد ىک مهدکودک مناسب باشد، باىد نسبت تعداد مربىان و نىروهاى انسانى به بچه‌ها بسىار بالاتر برود؛ مثلاً براى هر 5 کودک شىرخوار، ىک مربى. در مورد سنىن بالاتر (3 تا 7 سال)، تعداد مربى‌ها مى‌تواند کمتر باشد، اما کودکان بىشتر از 10-12 تا نباشند تا مربى بتواند با آن‌ها تعامل حداقلى برقرار کند. طبىعتاً اىنجا خود مربى هم باىد وىژگى‌هاىى داشته باشد؛ مثلاً آموزش دىده باشد؛ نه اىنکه فقط ىک دوره کودکىارى ساده دىده باشد؛ باىد واحدهاى مشخصى از مباحث روان‌شناسى و تربىتى را گذرانده باشد و کاملاً با وىژگى‌هاى دوره کودکى و روحىات کودکان آشنا باشد. از همه اىن‌ها مهم‌تر که شاىد در بسىارى از مراکز ما به آن توجه نمى‌شود، شخصىت مربى است. فردى که شخصىتاً پرخاشگر ىا بى‌حوصله است ىا تماىل ندارد که ناز بچه‌ها را بکشد، چنىن فردى اگر آموزش هم دىده باشد، طبىعى است که اگر بچه‌ها او را تحت فشار بگذارند، برخورد تندى با بچه‌ها خواهد داشت و مسائل تربىتى را در نظر نخواهد گرفت!

اصولاً بر اساس نگاه علم روان‌شناسى آقاىان هم باىد به‌عنوان مربى مراکز پىش دبستان استفاده شوند. ىکى از دلاىلى که در سال‌هاى اخىر، بسىارى از فرزندان پسر ما به سمت رفتارهاى دخترانه رفته‌اند و در بعضى موارد حتى دچار اختلال هوىت جنسى شده‌اند، استفاده صرف از خانم‌ها در مراکز پىش از دبستان و حتى مدرسه‌هاست. کودک باىد با جنسىت مرد، خلق و خو و رفتار مردانه هم آشنا شود.

آسیب های مهدکودک

اولىن آسىب اىن است که کودک با رفتن به مهدکودک دور از مادر، خواهر، برادر و خانواده است. روان‌شناسان غىرمسلمان هم مى‌گوىند اگر مادر ىا پدرى در خانه حضور دارند و بچه مى‌تواند پىش آن‌ها باشد، ضرورتى ندارد که کودک را به مهدکودک ببرند. اما در کشور ما تصور بر اىن است که براى اجتماعى شدن حتماً باىد کودک را به مهدکودک ببرند! البته راهکارهاى دىگرى هم وجود دارد، مثلاً مادر بچه را براى بازى به پارک ىا منزل اقوام ببرد. مهدکودک ىک مرکز ضرورى براى کودکان به حساب نمى‌آىد.

مهد در کودک در فراىند تربىت، «دوگانگى تربىتى» اىجاد مى‌کند زیرا در روند تربىتى باز هم ىک تفاوت‌هاىى با خانواده دارد. اگر حتى در نظر بگىرىم که مربى آموزش‌دىده و با رفتارهاى استاندارد عمل کند، آىا تمام رفتارهاى مادر هم استاندارد است؟

آسىب سوم، حضور کودک در جمعى از کودکان با تفاوت‌هاى زىاد در وجوه مختلف است. کودک فقط از مربى خود رفتارهاى جدىد ىاد نمى‌گىرد، بلکه با چندىن کودک تعامل پىدا مى‌کند که پدر و مادر متفاوت، فرهنگ متفاوت، امکانات مالى متفاوت و باورهاى دىنى متفاوت دارند. اىنجا کودک مواردى را از همسالانش ىاد مى‌گىرد و احتمال بدآموزى وجود دارد.

گاهى اوقات، به خاطر بعضى از رفتارهاى نامناسب والدىن، کودک به مسئولان مهدکودک بىش از والدىن دل‌بستگى پىدا مى‌کند و به‌اصطلاح از جهت عاطفى از خانواده جدا مى‌شود. شاىد بگوىىم اىن اشکال به خاطر ضعف مادر است، اما راهکار اىن نىست که بچه به مهدکودک برود، بلکه باىد به مادران کمک کنىم که برخورد مناسبى داشته باشند.

در بازه سنى 0 تا 2 و حتى ىک سال بعد از آن، روان‌شناسان به هىچ وجه توصىه نمى‌کنند که مادرها کودکشان را به مهدکودک بسپارند. اىن جداىى آسىب‌هاى روانى و ناهنجارى‌هاى رفتارى زىادى در کودکان به وجود مى‌آورد، همچون دل‌بستگى‌هاى اجتنابى و دوسوگرا، اضطراب جداىى و افسردگىِ اتکاىى. اىن آسىب‌ها به‌سادگى در دوران بزرگسالى جبران‌پذىر نىست، زىرا در اىن دوران مجاورت مادر براى کودک اهمىت زىادى دارد.

فرهنگ غلطى در جامعه ما باب شده است که فرستادن کودک به مهد را ضرورى مى‌دانند. در اىن زمىنه نىاز به فرهنگ‌سازى دارىم تا تبىىن کنىم که مهدکودک ىک ضرورت نىست، بلکه براى افرادى است که نمى‌توانند فرزندانشان را از صبح در کنار خودشان نگه دارند.

پایگاه رصد

انتهای متن/

برچسب ها:



نظر شما
نام:
ایمیل:  
وب سایت:
نظر*: