سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷

حرف مردم

آخرین اخبار

سرنوشت مرد افغانی که بعد از تعرض به زن ایرانی،او را کشته است، به قسم خوردن کشیده شد

آغاز رزمایش «کوبالت-۲۰۱۸» در آلماتی»/چین میزبان وزرای فرهنگ سازمان همکاری شانگهای

دو کاری که باید برای حفظ برجام انجام داد

آمریکایی‌ها ایران را با کشورهای عربی اشتباه گرفتند/از ۱+۵ تا ۱+۴

مقاله مهم تئوریسین اصلاح طلبان/حجاریان،الگوی «فشار ازپایین،چانه‌زنی در بالا» را تبیین ایدئولوژیک کرد

بزک اروپا در برجام و تلاش برای انتشار اخبار جعلی علیه روسیه

جزئیات دوره جدید ثبت نام خبرنگاران افتخاری راهیان نور

دستاوردهای مذاکرات سیاسی «آستانه ۹» درباره سوریه

تمدید بحران در ونزوئلا

قلعه‌نویی امروز سرمربی سپاهان می‌شود؟

قیمت نان تغییر می‌کند؟

غفوری و حسینی ۹۹ درصد به جام جهانی می‌روند، کی‌روش به آنها نیاز دارد/ سرمربی تیم ملی به این بازیکنان استراحت داده است و مسئله خاصی نیست

فرصت خدعه به دشمن در پیچ پایانی برجام/ دولت می‌خواهد احتمالات بعید را تجربه ‌کند

ترکیه، فرانسه یا آلمان مکان اردوی تدارکاتی یاران طارمی

تعداد نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس به ۲۱ نفر می‌رسد

رئیس پارلمان قزاقستان به مسکو سفر کرد

انصاری در دوراهی پرسپولیس و پیشنهادهای خارجی

الدحیل به جای المساکنی یک مهاجم سطح بالا جذب می‌کند

سقوط یک جرثقیل دیگر در مسجدالحرام+ عکس

قایقرانی در کویر؛ ممکن اما گرفتار در آبشاری از کم‌لطفی‌ها

درمانگاه‌های تخصصی دیابت تأسیس و راه اندازی می‌شوند

تألیف ۳۸ هزار عنوان کتاب مرتبط با قرآن کریم بعد از انقلاب اسلامی/ جمهوری اسلامی با تمام توان در خدمت قرآن کریم بوده است

تعداد نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس به ۲۱ نفر می‌رسد

رئیس پارلمان قزاقستان به مسکو سفر کرد

ملی‌گرایان یونان شهردار تسالونیکی را کتک زدند

پنجمین جشنواره فیلم‌های مازوخیستی ایران در کلن!

تعلیق جنگ تجاری آمریکا و چین

کد خبر: ۱۱۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
یادداشت/ حسین رسولی

پیاده راه یا کژراهه

پیاده راه‌ها، که فضاهایی عمومی به شمار می‌روند و متعلق به ساکنان شهر هستند، با حضور مردم دارای حیات اجتماعی، شادابی، پویایی و سرزندگی می‌شوند و از طرفی عرصه‌ای جهت تقویت ارتباط انسان و محیط شهری پیرامون خود به شمار می‌روند.
پیاده راه یا کژراهه

چند صباحی است همشهریانی که قصد عبور از چهارراه مخابرات به سمت میدان کارگر را دارند در روزهای جمعه با صحنه ای جالب مواجه میشوند.
نرده های سفید رنگی که راه اصلی را بسته تا چند جوان آنسوتر در معبر عبور دائمی خودرو ؛ ظرافتهای شهری را در مرکز ی همیشه پراز ترافیک و در فضائی آمیخته از نو آوری و علم شهرسازی بنگرند.
طرحی زیبا با نامی زیباتر
پیاده راه اولین گام یک شهر برای رهائی از خودرو و انسانی تر شدن  , ما چنانچه شهر را به عنوان موجودیتی اجتماعی بپذیریم که زیست روزانه و روزمره شهروندان به آن گره خورده است، و ضمناً شهر را محلی بدانیم برای زندگی، تعامل اجتماعی و احساس راحتی کردن، می‌باید آن را برای این مهم تجهیز و آماده کنیم، پیاده راه‌ها، که فضاهایی عمومی به شمار می‌روند و متعلق به ساکنان شهر هستند، با حضور مردم دارای حیات اجتماعی، شادابی، پویایی و سرزندگی می‌شوند و از طرفی عرصه‌ای جهت تقویت ارتباط انسان و محیط شهری پیرامون خود به شمار می‌روند.
پیشنهادی که باید به طراحان و آفرینندگان و مجریان آن ؛ فارغ از نام و عنوان تبریک گفت( بگذریم که این جانب سالها قبل درمقاله ای  تحت عنوان پیاده راه بجنورد, پیشنهادی شبیه به این را ارئه کرده بودم که  قطعا این موضوع نه حقی برای این جانب ایجاد میکند و نه از ارزش کار طراحان و برنامه ریزان این طرح زیبا میکاهد.)
این را میتوان از نتایج اعتماد مردم به تخصص گرائی و انتخاب فردی شهر ساز در شورا دانست که خوشبختانه با مشایعت سایر اعضا علاقه مند شورا چنین اقدام مناسب و علمی پایه گذاری کرده است.
 اما نکات مثبت این طرح ( که بسیارند و در این مقال , مجال اندکی برای طرح برخی داریم.)
*افزایش سطح تجاری سطح یک  مرکز شهر از طریق افزایش حاشیه خیابانهای برنجی و قربانی و حاشیه شریعتی شمالی ( که در حال حاضر معبر تجاری درجه 2 هستند.) که موجب افزایش ارزش شهری , افزایش درآمد شهروندان و بالطبع افزایش درآمد شهرداری و رفاه شهری خواهد شد.
*کاهش ترافیک مرکز شهر از طریق هدایت ترافیک شهری به معابر حاشیه
*کاهش آلودگی بصری و ... مرکز شهر
*افزایش رفاه شهری از طریق منظر سازی در مرکز شهر و توجه به المانهای انسانی تر در مرکزیت فرهنگی شهر
*گسترش ارتباطات و تعاملات اجتماعی، فرهنگی و ایجاد مقیاس انسانی در عرصه عمومی
* مسیری دارای قابلیت برنامه ریزی فرهنگی و هنری و پر کردن خلاههای این حوزه در استان( با گسترش گروههای نمایش خیابان و مراسمات عمومی و .....) که موجب انسانی تر شدن نگاه شهری در برآیند توسعه استان خواهد شد.
 و موارد بی شمار دیگر که طراحان  هوشمند طرح با آن آشناترند.
اما چرا ما از واژه کژراهه استفاده کردیم.
در اجرای آزمایشی این طرح نکاتی جلب توجه کرده که دقت به آنها برای اعضاء متخصص و دلسوز شورای شهر  میتواند جالب توجه باشد.
*چه برنامه ای برای خروجی پارکینک کوچه شهید حکمتی ( که حدودا 20متر در داخل این محدوده واقع شده ) پیش بینی شده است؟
نکند برخی شایعات مبنی بر برنامه ریزی برخی جهت تغییر کاربری این محدوده از پارکینک به تجاری , صحت داشته باشد و این طرح زیبا صرفا محملی جهت حذف پارکینگ از مرکز شهر باشد.
*چه باز طراحی برای عملکرد معابر فرعی این محدوده شده است؟
این معابر ( مثل کوچه گرمه ای و ...) در افق این طرح زیبا , صرفا معابری فرعی اند یا بخشی از بار این طرح را با طراحی زیبا بر دوش کشیده و تکمیل کننده این پازل زیبائی در مرکز شهر خواهند بود.
* چه برنامه ای برای طراحی ترافیکی خیابانهای جایگزین (برنجی, قربانی,شریعتی شمالی و جنوبی) اندیشیده شده است؟
* نقش میدان زیبای شهید در این نمایش شهرسازی , کجاست و چه طراحی برای ادغام این سمبل بجنورد در این طرح وجود دارد؟
* برای اصناف فعال در این محدوده چه پیش بینی شده است.؟ آیا مالکان مجاز به هر نوع برنامه ریزی برای ملک خود و استفاده از آن ( حتی خلاف منظر شهری)  در این محدوده هستند؟
*با توجه به وجود برخی منازل مسکونی در معابر فرعی این محدوده , چه راهکاری جهت اصلاح مسیر آنان در این طرح اندیشیده, شده است؟
* پیوست فرهنگی طرح چیست و با چه سرفصلهای طراحی شده است ؟
و دهها اگر دیگر ,که توجه مضاعف طراحان و اعضا محترم تصمیم گیرنده شهری را می طلبد تا پس از اجرا, این طرح زیبا به چاله ای دیگر بر راه توسعه شهری بدل نشود , چاله ای مثل میدان ورودی شهر
 و سخن آخر
شهر بجنورد شهری توانمند از نظر نیروی انسانی تحصیل کرده و کار آمد است, در حوزه مدیریت شهری( برنامه ریزی شهری, شهرسازی , عمران , معماری و جامعه شناسی و ....... ) کارشناسان نخبه بجنوردی با ارائه هزاران مقاله و طرح در کشور سرآمدند.

قطعا با نگاهی مهربانانه تر و غیر جناحی به این توانمندی شهری و استفاده از علم و تجربه این عزیزان ( قبل از اجرای طرح  و با درخواست نقد و نظر علمی از کارشناسان شهری) میتوان به طراحی و اجرای درست و علمی و ماندگار طرحهای این چنین زیبا امید داشت.
پتانسیلی  که مدیران شهری در سالهای اخیر یا نخواسته اند از آن استفاده کنند و یا وجود چنین توانمندی را در جوانان شهرشان باور ندارد.

حسین رسولی
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری




نظر شما
نام:
ایمیل:  
وب سایت:
نظر*: