چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

حرف مردم

آخرین اخبار

برگزاری جشنواره رسانه ابوذر در بجنورد/خراسان شمالی باید به محور توسعه تبدیل شود

آلیش کار بجنوردی صاحب گردن آویز برنز رقابت های آسیایی ترکمنستان شد

همایش شیرخوارگان حسینی در بجنورد برگزار می شود

اقامتگاه بوم‌گردی عمو دردی در شهرستان بجنورد افتتاح می شود

مراودات تجاری و فرهنگی خراسان شمالی و ترکیه گسترش می یابد/ پیشنهاد خواهرخواندگی شهرها و ایجاد دهکده گردشگری

گزارش تصویری/ جشن شکوفه ها

سفر بزرگترین آژانس خبری کشور ترکیه به خراسان شمالی

بیشترین پیشنهاد رشوه در پرونده بیمه ایران/از مرتضوی دوری می‌کردم/رضایت جوادی‌فر را قبلاً گرفته بودند

روحانی حامی تراکتور: راه ندادن من به ورزشگاه قانونی نبود!

جیمز ماتیس: علیه کره شمالی گزینه نظامی داریم

توضیح ظریف درباره برگزاری کمیسیون برجام

ضرورت پالایش محتوای فضای مجازی

حدیث روز/ سخن امام علی(ع) درباره سعادت مجاهدان در راه خدا

مردم با شعر بیگانه شده اند/ سعی کرده­ ام اشعارم سرچشمه معارف اهل بیت باشد

نرخ سود میانگین تسهیلات اشتغال فراگیر ۱۵ درصد است/صرف ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار برای کاهش نرخ تسهیلات

تصمیمی سرنوشت‌ساز برای دریاچه ارومیه؛ کشاورزان، تورلیدر شوند

مواد سمی «تاتو» به سیستم ایمنی آسیب می رساند

نوید محمدزاده: استقلال درحال نابودی است، به دادش برسید!

روش شناسی برگردان تصویرهای استعاری صحنه های قیامت در قرآن

عکس/ ساعت رهبرانقلاب

کشف خودروی مشکوک به بمب گذاری نزدیک منزل پدری شهید حججی

نقش پروبیوتیک ها در درمان سرطان روده

چرا در کوران تهاجم فرهنگی در خوابیم؟/موانع کلیدی دینداری و اخلاق‌مداری در جامعه

انتقاد از تعیین شرط سن برای ساختمان در پرداخت تسهیلات مسکن

نشست ویژه مجلس برای بررسی تخلف یارانه‌ای دولت

پایان توهم در بازار بدهی

برگزاری 900 عنوان برنامه هفته دفاع مقدس در شهرستان بجنورد

به خطر افتادن منافع برخی با افزایش مالیات/ مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت افزایش یابد

کودکانی که به مهر نمی‌رسند/۳۲۷ هزار کودک محروم از تحصیل در پایتخت

درخواست مستندسازان از دبیر جشنواره فجر چه بود؟

کتاب «قدرت ذهن» برای کودکان منتشر شد

خاطره ویشکا آسایش از سیلی زدن به عطاران

رایزنی برای حل مشکل پرسپولیس درصورت صعود به فینال لیگ قهرمانان/ لغو دیدار هفته هفتم سرخپوشان

کمبود آب شرب در شهرستان‌های اطراف سد زاینده‌رود

بیش از ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند/ زن‌ها سرپرست ۱۲درصد خانواده‌ها

وزارت کشور خواستار برپایی هرچه باشکوه‌تر هفته‌ ملی کودک شد

۲۰۰ هزار زن زیر ۴۵ سال زندگی مجردی دارند

آلمانها و سوییسی‌ها خریدار اسناد خزانه اسلامی در ایران/ سوغات هندی‌ها برای بازار سرمایه ایران

تقلب امارات و اسپانیا در طلای سرخ ایرانی

دام فضای مجازی، پیش پای کودکان

راز طول عمر آیت الله جنتی از زبان علی جنتی/یک برادر ناتنی دارم/نمیدانم قبر برادر معدومم کجاست

نگاه فرهنگی و تغییر سبک زندگی عامل اصلی وضعیت جمعیتی کشور است

خواستگار سابق عامل مزاحمت در فضای مجازی

قرائت چهار گزارش کمیسیون نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در صحن مجلس

عکس/ اصفهان نصف جهان ولی اصلاح طلبان کل جهان

شنیدن ندای &#۱۷۱;هل من ناصر&#۱۸۷; ارباب و دفاع عباس گونه از حریم حضرت زینب(س)

احتمال مرگ زودرس با نشستن بیشتر از ۱۳ ساعت در روز/راهکار ساده نجات را بخوانید

پایمال کنندگان حقوق بشر به عضویت شورای حقوق بشر در می آیند

(تصاویر) بازگشت زندگی به "دیرالزور"

وضعیت اسفناکی در اردوگاه‌های پناهندگان میانماری در بنگلادش حاکم است

کد خبر: ۱۰۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۱۹

بیژن کامکار: عاقبت به خِیرترین نوازنده ایران منم

فرهنگ > موسیقی - بیژن کامکار در آیین رونمایی از نسل نوینِ دف و دُم‌دُم گفت: «عاقبت به خِیرترین نوازنده ایران منم؛ چون روزی که دف را به دست گرفتم، گفتم به امید روزی می‌زنم که صدها نفر دف به دست بگیرند و امروز نه صدها نفر که هزارها نفر دف به دستند.»

                بیژن کامکار: عاقبت به خِیرترین نوازنده ایران منم 
            ,

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر روز گذشته شنبه 18 شهریور «آیین رونمایی از نسل نوین دو ساز ایرانی؛ دف و دُم‌دُم» با حضور بیژن کامکار و همایون نصیری کُنندِگان این کار، در گالری غربی برج میلاد برگزار شد. این دو هنرمند با همراهی بِرَندِ Ha Pa تغییراتی را در سازهای کوبه‌ای دَف و دُم‌دُم ایجاد کرده‌اند که منجر به بهبود کیفیت و افزایش کارایی آن‌ها شده است.

کارگاه ساخت ساز پادوک در سال 1390 توسط محسن فرمانی ایجاد شد و تمرکز خود را بر تولید سازهای کوبه‌ای گذاشت. در سال 94 همکاری این کارگاه با پژمان حدادی؛ نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای منجر به شکل‌گیری بِرَندِ   Ha Pa ؛ Ha  مخففِ Hadadi و Pa مخففِ Padouk  شد.

از جمله مهمانان این مراسم می‌توان به ارژنگ کامکار، اردشیر کامکار، قشنگ کامکار، هانا کامکار، داوود گنجه‌ای، کامبیز گنجه‌ای، موسی گنجه‌ای، حسین رضایی‌نیا و نجمه تجدد بودند.

نمونه‌هایی از هر دو این سازها در گالری غربی برج میلاد چیده شده بود و دوستداران و شاگردان بیژن کامکار و همایون نصیری که در این مراسم حضور داشتند هر کدام در گوشه‌ای مشغول زدنِ دَف و دُم‌دُم بودند که فضایی متفاوت با رویدادهایی از این دست ساخته بود.

در ادامه بیژن کامکار صحبت‌های خود را این طور آغاز کرد: «من اگر صحبتی داشته باشم، نوعی درد دل است، گونه‌ای شِکوه و شکایت از 45 سال دف‌نوازی.  همیشه گفته‌ام که عاقبت به خِیرترین نوازنده ایران منم؛ چون روزی که دف را به دست گرفتم، یا از صمیم قلبم گفتم یا از روی زبانم یا شعار دادم، گفتم به امید روزی می‌زنم که صدها نفر دف به دست بگیرند و امروز نه صدها نفر که هزارها نفر دف به دستند.»

کامکار ادامه داد: «شروع کار من به همین سادگی نبود که دف را دست بگیرم و وارد گروه شوم. پیش از آن که شروع کنم از چهار خلیفه اِذن گرفتم که این ساز را بزنم و آن‌ها از من قول گرفتند که حرمت دف را به زیباترین شکل ممکن حفظ کنم. من این قول را به آن‌ها دادم ولی نمی‌دانستم روزی هزاران نفر دف خواهند زد و عده زیادی از آن‌ها از شاگردان من خواهند بود. اگرچه شُکوه دف و توانایی نوازندگانش چنان چشمگیر است که نقشِ غلط زدن‌های عده‌ای معدود به چشم نمی‌آید.»

این خواننده موسیقی کردی و موسیقی سنتی ایرانی در مورد تغییراتی که در دفِ Ha Pa  ایجاد کرده ادامه داد: «از روز اولی که شروع به زدن دف کردم، آن‌چه اذیتم می‌کرد صفحه وسیع پوستی‌اش بود، چون به واسطه تغییرات جوی شُل و سفت می‌شد. آن موقع موسیقی را دو بانده ضبط می‌کردند و بعد شد چهار بانده و هشت بانده و 16 بانده و الان هم که دیجیتالی شده، برای ضبط کردن یک قطعه باید از اول تا آخرش را در یک جلسه می‌زدم و اگر مثلا یکهو وسط کار یک تکه را خراب می‌کردم و می‌خواستم دوباره بزنم، کوک جدید با کوک قبلی جور درنمی‌آمد، مجبور می‌شدم دف را گرم کنم که پوست شل می‌شد و سرد می‌کردم سفت می‌شد و خلاصه ناچار می‌شدم دوباره از نو بزنم. گاهی پیش می‌آمد یک قطعه را 10 بار از اول می‌زدم.»

این عضو گروه‌های شیدا و عارف افزود: «این‌ها گله‌های من از کار با دف در طول این 40، 45 سال است. زمانی بود که یک هیتر برقی کنار خودمان می‌گذاشتیم تا پوست دف سفت نشود و باور کنید تا یک ماه دستم پوست می‌انداخت و الان هم که یادم می‌آید دردم می‌گیرد. یعنی یکی از مشکلات بزرگ دف پوستی، همین ناتوانی ما در برابر شل شدن و سفت شدنش بود و من همیشه آرزو می‌کردم دفی داشته باشیم با رویه پلاستیکی بدون آن که از نظر کیفی افت کند.»

کامکار توضیح داد: «سنگینی دف مشکل دیگرش بود خصوصا برای خانم‌ها. من زمانی که شروع به یاد گرفتن دف کردم اصلا تصور نمی‌کردم خانم‌ها هم بتوانند این ساز را دست بگیرند چون از شما چه پنهان پهلوان می‌خواهد ولی امروزه می‌بینیم که تعداد دف‌نوازان خانم حتی بیشتر از نوازندگان آقاست.»

او تصریح کرد: «من از حدود 10، 12 سال پیش با پژمان حدادی در ارتباط بودم و بعد از پیوستن او به کارگاه ساخت ساز پادوک به همراه محسن فرمانی محبت کردند و شاید چیزی حدود 10 ساز ساختند و به خانه من آوردند. من می‌زدم و اشکالاتش را می‌گفتم که یکی از آن‌ها تیزی صدای زنجیرها بود طوری که انگار روی پوست پونز ریخته‌ای و من گفتم اگر زنجیرها را یک میلیمتر از پوست دور کنیم احتمالا بهتر می‌شود و بهنجارتر هم شد. در مورد وزن ساز که بسیار برایم مهم بود تمام مشکلات را حل کردیم و وزن ساز فعلی بین 650 تا 700 گرم است و در مورد شلی و سفتی پوست سطح دایره هم چاره‌ای اندیشیدیم طوری که صاحب قابلیت کوک کردن شد و حالا می‌شود در پرده‌های متفاوت کوکش کرد.»

کامکار در پایان گفت: «فکر نمی‌کنم در حال حاضر بتوان دفی بهتر از این ساخت و اگر جا داشته باشد انشالا این اتفاق طی سال‌های بعد رخ خواهد داد چون اگر آیندگان بهتر از ما نسازند باید فاتحه رشد و پیشرفت و تکامل را خواند، امیدوارم در آینده شاهد نمونه‌های بهتری باشیم ولی در حال حاضر بهتر از این چیزی نداریم.»     

همایون نصیری نیز در ادامه روی صحنه آمد و گفت: «بدون شک من انسان بسیار بسیار خوشبختی هستم که توانسته‌ام در این سن و سال به آرزویم برسم و با استاد بزرگی مثل بیژن کامکار همنشین شوم. نسل ما نباید فراموش کند که روزی از نزدیک دیدن کسی مثل بیژن کامکار جزو آرزوهایش بود. یادم نمی‌رود هنرستانمان که تعطیل می‌شد، سر راه از کنار فروشگاه بتهون رد می‌شدیم و کِی کِیِ‌مان بود که آلبوم تازه‌ای از کامکارها، از زنده‌یاد مشکاتیان، لطفی و... بیرون بیاید و ما هزار بار گوشش کنیم و از خودمان بپرسیم مگر می‌شود این طور هم خواند و نواخت؟!»

نصیری افزود: «نکته دیگری که بر آن تاکید دارم این است که دُم‌دُم اولین بار در سال 79 توسط حبیب مفتاح‌بوشهری معرفی شد و در کنسرت‌های داخلی و خارجی او مورد استفاده قرار گرفت و در واقع این مراسم، رونمایی از نمونه بهینه‌سازی شده این ساز است و نه رونمایی از اصل آن.»

او ادامه داد: «پس از آن دُم‌دُم مورد استفاده دیگر نوازندگان سازهای کوبه‌ای هم قرار گرفت اما نوازندگانی که با طناب‌کشی آن آشنایی نداشتند برایشان سخت بود و اکثرا بلد نبودند و به عنوان مثال خودِ من همیشه از یکی از بچه‌های بوشهر که با من بود می‌خواستم در طناب‌کشی‌ها کمکم کند، چون پوست ساز بعد از مدتی استفاده احتیاج به کشیده شدن دارد.»

سرپرست گروه موسیقی دارکوب افزود: «این موضوع را با محسن فرمانی در میان گذاشتم و توانستیم راه‌حلی پیدا کنیم، طوری که بتوان این پوست را با سفت و شل کردن یک پیچ، مانند سازهای دیگر، سفت و شل کرد.»  

در پایان این مراسم هانا کامکار اعلام کرد تصمیم گرفته‌اند از شاگردان بیژن کامکار دعوت کنند تا با حضور روی صحنه قطعه‌ای را به افتخار او بزنند. کامکار از آشنا سیدزاهدی، حسین رضایی‌نیا، آرین رضایی، نگار اعزازی و تارا موسویان دعوت کرد تا در کنار خودش روی صحنه بایستند و به این ترتیب پایان‌بخش مراسم، قطعه‌ای کردی با صدای آشنا سیدزاهدی و دف‌نوازی دیگر شاگردان بیژن کامکار بود.

58242

برچسب ها:



نظر شما
نام:
ایمیل:  
وب سایت:
نظر*: